Bad Request (Invalid Hostname)


מכוניות - מאמרים


חישוב כדאיות של רכב ליסינג

בבואנו לקחת רכב ליסינג צריך לקחת בחשבון מספר נקודות. מן הסתם השיקול העיקרי הוא עלויות, אבל יחד עם השיקול הזה יש כמה שיקולים אחרים. בחלק השני של המאמר אני אפרט כיצד לחשב את העלויות של רכב ליסינג מול רכב רגיל. אבל לפני זה, כמה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון כשלוקחים רכב ליסינג.

(המאמר מתייחס לקטגוריה הנפוצה של רכבי ליסינג - כלומר, משפחתיות אוטומטיות קטגוריית רישוי 2, מתוך ההנחה שהאופציה היא רכב ליסינג כולל דלק ושאר ירקות תמורת הפחתה של 3000 ש"ח במשכורת).

בעד ליסינג:
=======
- רכב חדש - בליסינג (בד"כ) מקבלים רכב חדש. זה כיף. זה נעים.
- נוחות - אין תחליף לנוחות של ליסינג. דלק - עם דלקן/פזומט. טיפולים ותיקונים - באים לקחת את הרכב, מביאים חלופי, מחזירים את הרכב. בשלוש שנות ליסינג לא רואים מוסך פעם אחת. לא עושים טסט. לא מתעסקים עם ביטוח. במקרה של תאונה מגיע רכב חלופי תוך זמן קצר.
- אין התעסקות עם קניה ומכירה. את הכסף אפשר לשים בצד למשהו אחר.
- הרגשה כללית - פחות חבל על האוטו. לא צריך לחשוב פעמיים לפני כל נסיעה לגבי הוצאות דלק וכו´.
- בד"כ יוצא יותר זול לעומת להחזיק אוטו פרטי באותה רמה ואותו גיל (ראו חישוב למטה).

נגד ליסינג:
=======
- אפשרויות בחירה מצומצמות (לרוב אי אפשר לקחת רכב ידני). הרבה מקומות עבודה מגבילים למספר קטן של רכבים או אפילו לרכב אחד בלבד.
- רכבי קטגוריה 2 מגיעים תמיד באבזור חלקי לעומת הרכב שהיית קונה בעצמך. לפעמים זה סתם פיצ´פקס, הרבה פעמים זה על חשבון בטיחות (מס´ כריות אוויר)
- השתתפות עצמית - מאוד גבוהה. לרוב באזור ה-300$. יותר (או הרבה יותר) עבור נהגים חדשים.
- עזיבת מקום עבודה. כמה בעיות. אם מפטרים אותך או אם התפטרת בלי למצוא קודם מקום אחר, אתה מוצא את עצמך בלי אוטו. מעבר לזה, אם מתפטרים, העבודה יכולה לחייב את העובד לשלם את הקנס (עד שלושה חודשי ליסינג) בעת העזיבה (בתלות בחוזה כמובן... אבל זה די סטנדרטי).


עלויות ליסינג:
========
ואחרי ששיקללנו את כל הדברים האלו, נעבור לחישוב. החישוב של עלות רכב הליסינג היא פשוטה מאוד. מומלץ להיעזר בכלים דוגמת אשף הנטו של חילן (http://www.hilantech.co.il/Moked_Yeda_Lesachar/hishuv.asp) בשביל לעזור בחישובים (כל הנתונים נכונים לאפריל 2004).

ככלל, בעת החישוב צריך להתחשב במספר גורמים:

1. הירידה בהכנסה עצמה
2. הירידה בתשלום מס הכנסה (פחות מס הכנסה בגלל הירידה בשכר, מקוזזת חלקית עם המס עבור שווי הרכב).
3. הירידה בזכויות נלוות (ביטוח מנהלים, קרן השתלמות, פיצויים).

נתבונן בעובד הייטק ממוצע שמרוויח 15,000 ש"ח בחודש, לא כולל רכב, כולל כל ההטבות הסוציאליות.
הנטו של עובד זה הוא כ-9000 ש"ח. ההפרשות למסים 4880. בנוסף, העובד צובר עוד כ-4250 ש"ח בזכויות (סה"כ הפרשות העובד פלוס הפרשות המעביד).

כעת, אותו עובד בוחר לקחת רכב, תמורת 3,000 ש"ח במשכורת. יורד לו 3000 ש"ח מהברוטו, אבל חשוב לזכור שחישוב המס מתייחס לזה כאילו ירד לו רק 2000, שכן הרכב שווה כ-1000 ש"ח הטבה. חישוב המשכורת החדש מראה את התוצאה הבאה: הנטו של העובד הוא 7270 ש"ח. ההפרשות למסים כ-3780. בנוסף, העובד צובר עוד כ-3450 ש"ח בחודש זכויות סוציאליות.

ההפרש בנטו החודשי אם כן, הוא כ-1730 ש"ח. אבל יחד עם זאת העובד מפסיד גם זכויות בשווי של כ-800 ש"ח. כלומר העלות החודשית של רכב הליסינג היא כ-2500 ש"ח. (אם נטפלים לפרטים אפשר להתייחס להפסד של כ-10% בביטוח המנהלים עבור מרכיב הריסק, אולם עדיין מדובר על כ-2400 ש"ח בחודש).

כמובן שהחישוב המדויק משתנה בין משכורת למשכורת, אולם בטווח משכורות סביר העלויות נשארות דומות. עד כדי סטייה של מאות בודדות של שקלים לכאן ולכאן.


עלויות קנייה:
========

כעת נתבונן בעלות הקניה של רכב. לצורך פשטות החישוב נניח כי מדובר ברכב חדש, בעל אחריות לשלוש שנים. את החישוב נבצע תחת ההנחות הבאות:

- את הרכב מבטחים בביטוח חובה + מקיף
- הרכב נוסע כ-20,0000 ק"מ בשנה
- טיפולים מתבצעים כל 15,000 ק"מ (הנחה קצת פסימית למכוניות חדשות.. אבל עדיין סבירה).
- אין תיקונים בנוסף לטיפולים
- לקונה אין את הכסף הדרוש לקניה.

(החישוב מתבצע על שלוש שנים, ואז נחלק את כלל העלויות).

לצורך דוגמה ניקח מאזדה לאנטיס מודל 2004, בדגם ליסינג (קבוצת רישוי 2).
- רכישת הרכב כחדש - כ-120,000 ש"ח, מכירת הרכב לאחר שלוש שנים (לפי מחירון מודל 2001) - 76,000. סה"כ ירידת ערף - 44,000 ש"ח.
- ביטוחים - כ-6000 ש"ח לשנה. סה"כ לשלוש שנים - 18,000 ש"ח.
- דלק - לפי תחשיב של צריכת דלק 1:10, 6000 ליטר, לפי 4.8, כ-29,000 ש"ח.
- ארבעה טיפולים גדולים במוסך מרכזי - כ-3000 ש"ח.
- רישוי לשלוש שנים - כ-4000 ש"ח (כולל הכנה לטסט בשנה השלישית).
- שטיפות (לפי פעמיים בחודש) - כ-3000 ש"ח.
- מימון הלוואה על כל הסכום עם 36 תשלומים - כ-12000 ש"ח.

סה"כ: 113,000 ש"ח לשלוש שנים. סה"כ - כ-3140 ש"ח לחודש.

סיכום
- - -

כמו שניתן לראות, הליסינג יוצא יותר זול באופן משמעותי (כ-20% לחודש) מרכב חדש דומה, מה גם שהוא מציע נזילות גבוהה יותר של הכסף (ברכישת רכב התשלומים החודשיים גבוהים בהרבה, אלא שבסיכום התקופה מוחזר חלק מהכסף), ונוחות גבוהה יותר, זאת על חשבון הגמישות וההעדפות האישיות. לדעתי האישית, מי שמתכוון ממילא לקחת רכב משפחתי קומפקטי חדש, עדיף לו לקחת ליסינג.

אבל, ניתן להחזיק אוטו במחירים שנמוכים מהעלויות של רכב חדש. רכב בן 4-5 יורד הרבה פחות בערך לאורך שלוש שנים, וההלוואה עבורו זולה יותר (אם כי התיקונים עולים). כמו כן, העלויות בהחלט תלויות בקילומטרג´ אותו גומע הרכב. רכב קטן יותר וישן יותר (לא טרנטה :-) ), שעושה פחות קילומטרים, יכול בהחלט לעלות רק בסביבות ה-2000 ש"ח בחודש ואף למטה מכך, מה שעושה אותו זול מהליסינג.

blogTV Live

Bad Request (Invalid Hostname)