Bad Request (Invalid Hostname)


צופים - מאמרים


איך בונים פעולה ומערך ה-כ-ל מא´ ועד ת´ !!!!

איך בונים פעולה ומערך ה-כ-ל מא´ ועד ת´ !!!!
שלב א: המערך

אנחנו בצופים, בונים פעולות בתוך מסגרת של מערכים.

מערך- מערך הוא קובץ של 8-11 פעולות (בדר"כ), אשר בעלות מכנה משותף בתחום הערכי ובתחום הנושאי.
חשוב לציין, שכמעט בכל מערך, יש פעולה "חופשית", שלא קשורה לרעיון ולנושא של הפעולה.

עוד על מערכים- אנחנו תמיד רוצים ליצור גיוון בפעולות, ולכן נשתדל שכל מערך יכיל: פעולת קהילה, פעולת צופיות, פעולה שקשורה בנושא שנתי (אצלנו בשבט, יש נושא שנתי של עולם המים, שנבחר בבחירות דמוקרטיות ע"י כל חניכי השבט, בתחילת השנה),פעולה גדודית ו/או וערב תרבות. - כל אלה בנוסף לפעולות רגילות (אבל כל אלה, כפי שכבר אמרתי, הם קשורים לנושא הכללי.

ואיך מתחילים לכתוב מערך - פשוט מאוד, כל הצוות (את הרשג"ד, ושאר מדריכי הגדוד) נפגש וכל אחד מכין "שיקוף מצב" של קבוצתו. שיקוף המצב, זהו "נייר עמדה" בו את מציגה את המצב של קבוצתך ואת התקדמותם. עקרונות שאת מעלה בשיקוף המצב הם: שיתוף פעולה, גיבוש (בנים-בנות, כיתות שונות וכו´), בעיות בקבוצה, אלימות, כבוד למדריך ולחברי הקבוצה, מספרי חניכים, הגעה עם חאקי, רמת צופית ועוד.
לפני כ כתיבת מערך מכינים שיקוף מצב, וכך, את יכולה לעקוב אחר התפתחות הקבוצה שלך, את שיקוף המצב הראשון, עושים לאחר שיחה עם המדריך של הקבוצה בשנה הקודמת.

וכך ממשיכים הלאה, כותבים שיקוף מצב גדודי, ואז מסתכלים על החזון השנתי. זהו מסמך, שנכתב ע"י הצוות בתחילת השנה ובו נאמר "כיצד אנו רוצים לראות את החניכים בסוף השנה".

בעזרת שיקוף המצב והחזון השנתי בוחרים את ערכי העל של המערך. (לדוגמא: כבוד, יושר, דמוקרטיה). ואז מנסחים את המטרות הערכיות של המערך- וכל מטרה, חייבת להיות מטרה מדידה, שתוכלי לדעת עם השגת אותה)

החניך ילמד להתנהג בכבוד למדריכו ולחברי קבוצתו.

לאחר מכן, מחפששים נושא למערך, הרי לך מספר נושאים: אגדות, תקשורת, צבעים, רואים עולם, תרבויות, תנ"ך, תקופות וכו´ וכו´.
דבר נוסף שקשור במערך הכולל, הוא קלסר ההדרכה. תנועת הצופים, מפרסמת כל שנה, קלסר הדרכה ובו שלושה מערכים, שאת חייבת לבצע בקבוצה- ומדוע? הקלסר הזה, מהווה את הגשר שבין כל ההנהגות, כלומר לכל חניכי כיתה ו´ יש שלושה מערכים שהם יעברו בלי כל קשר איפה הם גרים

המערכים הללו הם ממש לא טובים, ולכן נוהגים לקחת מהם רק את המטרות הערכיות והנושאיות ואת הנושאים של הפעולות.

לאחר שבחרנו נושא כללי למערך, ננסח גם לו מטרות נושאיות:
החניך ילמד על תקופות שונות בהיסטוריה האנושית...

מה-זה-אומר?
***********

אחרי שכתבנו את כל המטרות והנושאים הכללים של המערך, נבחר את הנושאים של הפעולות, והרי דוגמא:

למערך תקופות (שעשיתי לפני כשלושה חודשים), הפעולות היו:

פעולת האדם הקדמון(פעולת צופיות).
פעולת התנ"ך.
פעולה פרה-היסטורית (זה היה ערב גדודי בו ראינו את הסרט "פארק היורה 3")
פעולת אקטואליה (פ. קהילה- מה אני יכול לעשות בשביל לשפר את המצב בארץ...)
פעולת חללית-הזמן.
פעולת ימי הביינים

וכו´.

חלק ב´: בניית הפעולות

כתבנו את הנושאים של הפעולות, וכל אחד לוקח על עצמו 2-3 פעולות לכתוב ולהגיש לרשג"ד תוך פרק זמן מסויים.
הדבר הכי חשוב הוא להגיש את הפעולות ב-ז-מ-ן -ועוד מעט תביני למה.

את לוקחת את הנושא של הפעולה, את המטרות הערכיות של המערך ואת המטרות הנושאיות וזה מה שאת עושה:

קודם כל, בוחרת באילו ערכים (לא מומלץ יותר מ-2) תעסוק הפעולה.
לאחר מכן את כותבת מטרות לפעולה (בדר"כ שלוש, אבל לא פחות !!!)

דוגמא:

נושא הפעולה: תנ"ך

ערכי-על: יוזמה, שיתוף פעולה

מטרות:
1. החניך ילמד על סיפורים מתקופת התנ"ך.
2. החניך יתנסה בביצוע משימות בשיתוף פעולה עם קבוצתו.
3. החניך יפתח יוזמה אישית ויתנסה בחשיבה צופית.



הלאה- עכשיו, את צריכה למצוא את ה"בשר" של הפעולה.
משחק פתיחה, משחק סיום ומתודה עיקרית (בין המשחק פתיחה למשחק סיום !!!)

מתודה עיקרית:
הצורה הטובה ביותר להבין מהי מתודה וללמוד על סוגי מתודה שונים, היא להקשיב בפעוות שלך.

ההגדרה של מתודה היא דרך הפעלה,: כלומר, כל מה שעושים לך בפעולה. המתודות נחלקות לשלושה חלקים:

א- משחקי קופסה.
ב- שעשועוני טלוויזיה.
ג- מרחב.

כמובן, שיש פעולות בלי מתודה מוגדרת והצורה היא יותר של תחנות, לדוגמא בערב גדודי... או פעולה של יום הזיכרון.
אני לא אתחיל לפרט מתודות כי יש אלפים !!! אבל באופן כללי, מרחב זה: הדגל, סיפור דרך, סיפור מסגרת, חיצים מכוונים וכו´.

|כלנית" חלק ג´: הגשה וביצוע
אחרי שהרשג"ד קיבל את כל הפעולות, הוא מגיש אותן כמערך (את כבר יודעת מה-זה אה..?) למרכז ההדרכה הצעיר, שקורא, ומעיר הערות ואומר מה לשנות ומה להוסיף וכו´... אתם נפגשים (כל הצוות), מתקנים את הערות ועוברים על כל הפעולות לוודא שכולם מבינים הכל.
מגישים, מחדש למרכז הדרכה הצעיר ומקבלים אישור על המערך, עכשיו, כל אחד יקבל את המערך כשהוא מודפס וצולם, חשוב מאוד לשמור על המערך (קודש הקודשים !!!). בנוסף, מכין הרשג"ד לו"ז, ובו נכתב באיזה תאריך מתבעצת כל פעולה. חשוב לשים ללו"ז, כי כמו כל דבר בחיים, יש פעולות שלוקח יותר זמן להכין מאחרות !!!.

מה שלא כתבתי מקודם- שבכל פעולה למטה יש עוד סעיף: ציוד שמתחלק למחן ומדריך. המחסן זה כל החומרים שאת מקבלת לפני תחילת הפעולה, ומדריך זה מה שאת מכינה.

את תמיד קוראת את הפעולה, לפחות פעם אחת יום לפני, וכותבת לך בנייר אחר, מה שאת צריכה להכין ולעשות.
ועל ביצוע הפעולה עצה, סוגי מתודות, הפעלות ומשחקים, נדבר כבר, שתהיי יותר קרובה להדרהה, או ליום ירוק.
blogTV Live

Bad Request (Invalid Hostname)