צופים - מאמרים


פעולת שנות ה- 70´ (וזה אני בתמונה...)

פעולת שנות ה- 70´ (וזה אני בתמונה...) ערך עליון: כבוד, מניעת אלימות.

מטרות:
1. החניכים ילמדו להביע את עמדותיהם בצורה ראויה.
2. החניך יכיר את התרבות של תקופה זו.
3. החניך יציג ויתנסה במאפייני התקופה.

משחק פתיחה: שוקולד וקובייה- בגדי היפים (10 ד´)

מתודה תחנות-
1. תחנת מוסיקה: מפזרים דיסקים על הרצפה בצורת מונופול ומתחתיהם פתקים עם עובדות על זמרים. על החניכים להשיב נכון/לא נכון על כל עובדה. אם הקבוצה המשחקת, עונה נכונה, היא זוכה בדיסק, ואם לא, זוכה בו הקבוצה השנייה. מנצחת הקבוצה לה יותר דיסקים. (20 ד´)
2. ירח: על שני קירות מפוזרים הרבה בריסטולים. על הקבוצה לחבר כמה שיותר מהר בים בריסטול מצד א´ לבריסטול מצד ב´. לאחר מכן החניכים מקבלים מושמוש של חללית ובו הם כותבים את מי הם היו לוקחים איתם לירח. (10 ד´)
3. מחזות זמר: החניכים מתחלקים לקבוצות וכל קובצה מקבלת סיטואציה ממחזמר מפורסם כמו: גריז, שיער וכו´. לרשותם יש תחפושות ואביזרים מתאמים ועליהם להמחיז את הקטע. (20 ד´)
4. ילדי הפרחים: מסבירים לחניכים על ילדי הפרחים ועמדותיהם, וביחד עם החניכים מוצאים משהו שמפריע להם, ויחד, מכינים איתם מחאה היכולה לכלול- הפגנות, שלטים, עצומות וכו´! (20 ד´)
5. קליפ- כל הקבוצה יחד, לוקחת שיר מפורסם מהתקופה וממציאה לו מילים, ריקוד וכו´.(15 ד´).


ציוד:

בריסטולים גדולים, דפים A4 , עטים, סלוטייפ, טושים –לורדים, גועש
קרפ, מזלג, חבלים, בריסטולים קטנים ( לכל קבוצה 2).

מדריך: דיסקים, מצלמת ווידאו (לקליפ), בגדים, אביזרים, שוקולד, קובייה.

עידן הקרח- - פעולה מסדרת "עולם המים":

ערך על: כבוד

מטרות הפעולה:
1. החניכים ילמדו על תקופת עידן הקרח באופן חוויתי והיתולי.
2. החניכים יבינו את חשיבות החיסכון במים.
3. החניכים ילמדו לכבד את הטבע ואת משאביו ויבינו כי יש לנצלם בחוכמה.

משחק פתיחה: חיי שרה/ מלך השבויים (15 ד´).

מתודה עיקרית: כוכבים בריבוע (60 ד´).
מחלקים את הקבוצה ל- 2, ומחלקים לכל חניך כוס קרח/מים . מטרת כל קבוצה היא לשמור כמה שיותר מים עד סוף הפעולה.
מכינים לוח כוכבים בריבוע של 25 משבצות כאשר ב-15 יש שאלות בנושא עידן הקרח וחיסכון במים.
ב- 10 המשבצות הנותרות יש משימות אותם צריכים החניכים לעשות תוך שמירה על המים שקיבלו.
המשימות:
1. מקיפים את השבט שכולם קשורים בידים.
2. עניבה באמצע.
3. כל קבוצה צריכה לרשום כמה שיותר דרכים לחסוך במים.
4. מעגל כוח.
5. להכין שלט גדול בסגנון "בינתיים סוגרים את המים" או עם כל סיסמא שהקבוצה תבחר.
6. ממציאים שיר על חיסכון במים.
7. הרוח נושבת לכיוון.
8. כיסאות מוסיקליים.
9. על הקבוצה להמציא מספר חוקים לחיסכון במים בשבט.
10. "בילי בופ בופ".

משחק סיום: המלך פאפ- עם המים שנשארו מהפעולה (במידה ויש) (15 ד´).



תקופת ההווה- פעולת אקטואליה!

ערך על- מניעת אלימות.

מטרות הפעולה:
1. החניך יבין כי אלימות היא אינה דרך בפתרון סכסוכים.
2. החניך יתנסה במציאת פתרונות יצירתיים בפתרון סיכסוכים.
3. החניך יבין את יתרונות הפשרה כפתרון.

משחק פתיחה: משחק הפתקים- קביעת חוקים בקבוצה בנושא אלימות. (20 ד´), החניך לו הכי הרבה פתקים ממציא 5 חוקים לקבוצה בנושא אלימות.

מתודה עיקרית: המתודה העיקרית מתחלקת ל- 3 חלקים:

התפוז (15 ד´): הקבוצה מתחלקת לשניים, וכל קבוצה מקבלת מעטפה בה כתוב מה עליה להשיג התפוז הבודד, אותו מניח המדריך מול שתי הקבוצות. על קבוצה אחת להשיג את הקליפה ועל קבוצה אחרת להשיג את הפנים.
ברוב הפעמים הקבוצות יתנפלו על התפוז בלי שיתוף פעולה , ולכן יסביר להם המדריך שמטרת המשחק הייתה שכל קבוצה תרוויח את מה שהיא צריכה ללא תחרות וללא קשר לקבוצה השנייה. הקבוצות יבצעו פעם נוספת את המשחק.

האי (30 ד´):משיחים לשחק באותן הקבוצות. כל קבוצה הולכת לפינה אחרת וממציאה לעצמה: שם, בוחרת צבע, מאכל אהוב, סמל, המנון וכו´. ניתן להציג את כל הדברים של הקבוצה האחת בפני השנייה ולהפך.
לאחר מכן קורא המדריך לקבוצות ומתאר מצב בו על הקבוצות לחיות על אי אחד (עם ציור שהכין המדריך מראש- של האי) על הקבוצות לנהל משא ומתן לחלוקת האי תוך התחשבות במשאבים, נקודות אסטרטגיות וכו´.
על המדריך להתערב כך הקבוצות לא יגיעו להסכמה אלא למלחמה !!!

קריקטורות+דיון (20 ד´): לאחר שיגיעו הקבוצות לנקודת ה"מלחמה" יציג המדריך בפני הקבוצות קריקטורות המייצגות את המצב בארץ ופתרונות אפשריים למצב. על המדריך לערוך דיון בנושא הקריקטורות , ולשאול את החניכים באיזו קריקטורה בחרו ומדוע!

שאלות מנחות למשחק "האי":
מה אתם חושבים על המשפטים הבאים?
1. לפעמים אלימות נחוצה.
2. לפעמים עדיף לריב מאשר להיות מנותקים לגמרי.
3. אלימות זו דרך להראות מי יותר חזק- כלומר מי יותר טוב.
מהי לדעתם פשרה הוגנת?
כיצד יישמתם פשרה במשחק התפוז?
האם יש מנצחים/מרוויחים באלימות?
האם ע"י שימוש באלימות אנחנו לא מכבדים את עצמנו?
האם המצב בארץ כיום (חברתי ובחוני) נובע מאלימות ומחוסר כבוד?

משחק סיום: מעגל כוח (10 ד´).

מחסן: דפי A4 (לפחות 15), 8 דפי עיתון, צבעי גועש, לורדים.

מדריך: שתי מעטפות (לתפוז), 2 תפוזים, להכין מפה של האי (פרטים לדוגמא: מפרץ, הר געש, עצים, סלעים, זהב וכסף, נחלים- כל דבר שהקבוצות יוכלו להתווכח עליו),קריקטורות (לצלם מאלעד !!!)
פעולת חנוכה- המסע בעקבות פח השמן!

ערך-על: שיתוף פעולה

מטרות הפעולה:
1. החניך ילמד על סיפור המכבים הדרך חוויתית והיתולית.
2. החניכים יבינו כי שיתוף פעולה היא דרך לביצוע משימות במהירות וביעילות.
3. החניכים יתנסו בבניית חנוכייה צופית מחומרים שונים תוך יישום הידע הצופי שלהם.

מתודה מרכזית: המתודה מתחלקת לשלושה חלקים- סיפור מסגרת משולב ב"חפש את המטמון", בניית החנוכייה, הדלקת החנוכייה ושירת שירי חנוכה:

הפעולה מתחילה כאשר החניכים מקבלים כתב חידה בו נכתב שאם עד סגירת השבט, לא יצליחו הצופים, להדליק חנוכייה עם השמן הקדוש הנמצא אי-שם, ישתלטו היוונים על השבט, ויכריחו את כולם לאכול סלט יוני ולצעוק יאסו!
החניכים נשלחים כל פעם לתחנה אחרת ועוברים משחקים ומשימות, ובכל תחנה הם מקבלים רמז להיכן ללכת (לתחנה הבאה). בתחנה האחרונה הם מוצאים פחית עם שמן ("השמן הקדוש") וכתב חידה שמורה להם לחזור לשבט ולבנות חנוכייה.
החניכים חוזרים לשבט ובונים חנוכייה מסנדות, יוטה וכו´ ומדליקים אותה.
לאחר מכן שרים שירי חנוכה יחדיו- אפשר לומר לחניכים להביא חטיפים ואז לאכול אותם!

משימות (שאותם מקבלים החניכים בתחנות):

להכניס נר שקשור למכנסיים לתוך בקבוק לתוך בקבוק.
מרתון שירי חנוכה- משחקים של "לא נפסיק לשיר".
תחרות סיבוב סביבונים.
תחרות אכילת סופגנייה.
מציאת סביבון בתוך צלחת קמח.
"הנה, הנה בא, אנטיוכוס הרשע"- כמו היר כומ דה וונ אנד אונלי".
כיבוי נרות עם אקדח מים.
תפזורת חנוכה.



מחסן: 2 בריסטולים גדולים, נרות (אפשר נרות שבת), גפרורים, 2 צלחות חד-פעמיות, 2 דפי עיתון

מדריך: סביבונים, 2 סופגניות, 2 אקדחי מים, קמח, תפזורת חנוכה.
להכין מהבריסטולים כתבי חידה.

חנוכייה: סנדות, יוטה, חבלים, חב"ד, אלמניה, בזנטים, פחיות שימורים (בתוכם נשים את הנרות), גועש, מכחולים, פטיש (רגיל) ומסמרים- לחבר את הפחיות לסנדות.


צבא


פעולת צבא



שיקופי מצב:

"קב"ש"- יותם שמואל.

מספר החניכים הוא 11-14 חניכים בפעולה. החניכים מקשיבים יותר לפעולות ומתייחסים למדריך בכבוד- הרבה יותר מהמערך הקודם. יש להם יותר מוטיבציה לעבור את הפעולות, אך עוד יש חלק קטן עם בעיות משמעת.
חניכים שבעבר הפריעו קיבלו רצון להעביר את הפעולות, כיוון שעבר זמן והם התרגלו למדריך ולאופי הפעולות.
הקבוצה מגובשת מאוד בין בנים לבנות, אך ישנה בעיה של אלימות, במיוחד בין בנים לבנות.


לילך:

הקבוצה מגובשת בינה לבין עצמה, חלק מהחניכות מעדיפות לדבר איתי מאשר לעבור את הפעולות אבל בסה"כ, הן מאוד מגובשות. ביום שישי באים יותר. פעולות עם מתודה אחת ארוכה משעממות אותם. הפעולות צריכות להיות מאוד אקטיביות. החניכים נוהגים בכבוד.

אלעד- "פאפיה":

הקבוצה מתחילה היות מאוד מגובשת וההבדלים בין הכיתות ובין החבורות כבר מתחילים להיטשטש. עדיין חסר גיבוש ושיתוף פעולה בין הבנים לבנות למרות שיש שיפור משמעותי. שיתוף הפעולה והגיבוש עם הגדוד הוא ממש טוב.
חאקי- כמעט שלא מגיעים עם חאקי, לא מבינים את המשמעות ומייחסים אליו כאל עונש ידע על הצופים ועל השבט- מתקדם בהרבה, בעקבות מספר פעולות בנושא החניכים יודעים שמות של שבטים, הנהגות גדודים ויודעים על תפקידים שונים בשבט וכו´
הגרעין של הקבוצה מתגבש סביב ה- -20 25 חניכים, כאשר ביום שלישי מגיעים לרוב יותר חניכים
יש שיפור בנושא הכבוד למדריך- בעיקר אחרי פעולת רבין, אבל יש עוד מקום למספר פעולות בנושא או פעולה מרכזית בנושא כבוד.




blogTV Live
Copyright©1996-2014, תפוז אנשים בע"מ