מתמטיקה - מאמרים


טיפים לשימוש במחשבון

טיפים לשימוש במחשבון רוב תלמידי התיכון (וגם הסטודנטים) משתמשים במחשבון המדעי שלהם לביצוע פעולות פשוטות כמו חישובים מספריים, חישוב פונקציות טריגונומטריות לנים ולוגים וכו. בקטע הבא אנסה להציג כמה מהאפשרויות "הנסתרות" שיש במחשבונים בתקווה שזה יעזור ללומדים. כל מה שאציג נכון לגבי מחשבון מדעי מדגם fx 570MS של חברת קסיו (בתמונה המצורפת), אך אני בטוח כי חלק או כל מה שאציין קיים בדגמים ישנים יותר (ובודאי בדגמים החדשים).

צבעי הכפתורים
לכתובות על הכפתורים יש 5 צבעים שונים: לבן צהוב אדום אפור וכחול. הצבעים נועדו להבדיל בין פעולות שונות שנמצאות על אותו כפתור. בשביל להשתמש בפעולות ה"לבנות" פשוט לוחצים על הכפתור. בשביל להשתמש בצהובות לוחצים על SHIFT ואז על הכפתור, ובשביל להשתמש באדומות לוחצים על ALPHA ואז על הכפתור. הפעולות האפורות (חוץ מ ON ו MODE) והכחולות (כולל הצהובות במסגרת כחולה) הן פעולות מיוחדות ש"נפתחות" רק כשאנו נמצאים במצב (MODE) מסויים. למשל במצב המספרים המורכבים (לוחצים על MODE ואז על 2) ניתן להשתמש ב i הכחול שנמצא על כפתור ה ENG.

פתרון משוואות
בעזרת המחשבון המדעי ניתן לפתור משוואות כמעט מכל סוג (כרגע אני יודע רק על דרך לפתור משואות עם נעלם אחד). משתמשים בסימן שווה ('=') בצבע אדום (אדום אומר שלפני שלוחצים על הכפתור צריך ללחוץ על פתור alpha) שנמצא בצד שמאל עליון של המחשבון כדי לרשום את השוויון, ובאחד מתאי הזכרון (A, B, C, D, E, F, G, X, Y, M האדומים) כמשתנה. למשל:

Ln M * 5 = M

אחרי שרשמנו את השוויון, לוחצים על SOLVE (נמצא באותו כפתור עם סימן השווה האדום, רק ש ה SOLVE הוא בצבע צהוב (לפני שלוחצים עלו צריך ללחוץ על SHIFT)). אמור להופיע המשתנה שבחרנו ולידו סימן שאלה. לוחצים על SOLVE עוד פעם, המסך ייכבה לכמה שניות וכשידלק בסיום החישוב אמורה להופיע התשובה.
כמה הערות:
התשובה לא רק תופיע על המסך אלה גם תשמר במשתנה שבחרנו (וכמובן תדרוס את הערך שהיה שם לפני)
לחישובים מסובכים ידרש הרבה זמן לחשב.
התשובה לא תמיד יוצאת מדוייקת.
במבחנים ובבגרויות אפשר להשתמש בשיטה רק בשביל לבדוק את התשובה שכבר קיבלתם. בבגרויות יש צורך לרשום כל שלב ושלב בפתרון ולכן עדיין תצתרכו לפתור משוואות בדרכים מקובולות).

תאי זכרון
למחשבון יש תאי זכרון (A, B,C, D, E, F, X, Y, M בצבע אדום) שבהם ניתן לשמור נתונים (תוצאות של חישובים או סתם מספרים). תאי הזכרון שומרים על ערכם גם כשהמחשבון מכובה. ניתן לשמור תוצאה של חישוב בתוך תא זכרון בעזרת הפעולה ה"צהובה" STO (ימין למטה בבלוק הכפתורים בצבע שחור). לאחר שקיבלנו תוצאה של חישוב לוחצים על STO וישר אחרו (בלי ALPHA) את שם תא הזכרון שבו אנו מעוניינים לשמור את הערך. RCL היא הפעולה ההפוכה ל STO והשימוש בה זהה לשימוש ב STO רק שהתוצאה היא שהערך של תא הזכרון מוצג על המסך. ניתן להשתמש בתאי זכרון בחישובים רגילים למשל: X+2-Y*M. ניתן גם להציב ערכים וביטויים לתא זכרון בעזרת הפעולה האדומה '='. רושמים את תא הזכרון אחרו '=' ואחרו את הביטויי, בסוף לוחצים על הכפתור שרשום עלו CALC.
תא הזכרון M הוא תא מיוחד, הוא נפוץ ומופיע לא רק במחשבונים מדעיים. על אותו הכפתור של M מופיע גם M- צהוב ו M+. לחיצה על M+ תוסיף את התוצאה שרשומה בשדה התוצאה למשתנה M (והפעולה M- תחסיר מהמשתנה ערך זה)

אינטגרל מסויים
ניתן לחשב את האינטגרל המסויים. מימין לכפתור שרשום עלו CALC מופיע כפתור שרשום עלו סימול של אינטגרל ו dx. בלחיצה על הכפתור יופיע על המסך הסימול ואחרו סוגר פותח ( ')' ). לאחר מי כן יש לרשום את המשוואה שלה רוצים לחשב אינטגרל (ניתן להשתמש בכל משתנה, אך יש להשתמש רק במשתנה אחד), אחר כך יש ללחוץ על הכפתור שרשום עלו פסיק, לרשום את הערך העליון (מספר), עוד פסיק ולרשום את הערך התחתון (מספר). בסוף יש לסגור עם סוגר. הנה דוגמא:

ƒ(X^2+X,5,6)


פתרון משוואות 2
ניתן לחשב משוואות עם שנים ושלושה נעלמים וגם משוואות ממעלה שניה ושלישית בצורה מהירה ומדוייקת.
לוחצים שלושה פעמים על הכפתור האפור MODE שמופיע מצד ימין למעלה עד שמגיעים למסך שמצד שמאל רשום EQN ומתחתו 1. לוחצים על 1 ומגיעים למסך שבו רשום Unknowns? ,שני מספרים וחץ ימינה. במסך הזה ניתן לפתור משוואות עם שני נעלמים (אם לוחצים על הספרה 2) או 3 נעלמים (אם לוחצים על הספרה 3), בשני המקרים ניתן לפתור משוואות ממעלה שניה או ראשונה. לוחצים על הכפתור ימינה ומגיעים למסך דומה שרשום בו Degree, במסך זה פותרים משוואות ממעלה שניה או שלישית. אז איך בעצם פותרים את המשוואות? אדגים בעזרת משוואה ממעלה שניה. במסך האחרון שהיינו בו לוחצים על 2 ומגיעים למסך שרשום בו a?  בדפדוף עם החצים למטה ולמעלה ניתן להגיע גם ל b ול c. אלו הם בעצם מקדמי המשוואה (שצורתה ax^2+bx+c = 0 ). כדי להציב במקדמים את הערכים הרצויים רושמים ערך ערך ולוחצים על שווה (הכפתור שנמצא למטה מימן) כל פעם. כשמגיעים ל c ולוחצים שווה, שני (או אחד) השורשים יופיעו על המסך (יש צורך לדפדף כדי להגיע לשורש השני), אם אין שורשים אז ידלק דגל מצד ימין למעלה על המסך. בדרך דומה ניתן להשתמש בכל האופציות האחרות שצויינו).

אתחול המחשבון
אתחול המחשבון יאתחל אותו במקרה שעשיתם משהוא ולא יודעים איך להחזיר את המצב לקדמותו או כדי לנקות את כל תאי הזכרון. לוחצים הכפתור הצהוב CLR (נמצא על אותו כפתור עם MODE), יופיעו בפניכם שלוש אפשרויות 1: ינקה את הזכרון 2: יחזיר אתכם למצב (MODE) ההתחלתי ו3: ינקה הכל ותקבלו מחשבון כאילו רק אתמול קניתם אותו (:

משהוא נחמד לסיום
לוחצים על 7, SHIFT וON בו זמנית, אחר כך לוחצים כמה פעמים על SHIFT, כשרואים את הספרה '1'  לוחצים לפי הסדר על כל הכפתורים (חוץ מ ON). בהצלחה.



אני יודע שאין לי כושר טוב בלספר דברים, אך אני מקווה שהייתי ברור מספיק ושאנשים הצליחו להפיק מדברי תועלת.

blogTV Live
Copyright©1996-2014, תפוז אנשים בע"מ