טיולי אופניים - מאמרים

מסע מים (תיכון) לים (כינרת) דרך הר גמל, והנחלים חילזון, צלמון ועמוד

מסע מים (תיכון) לים (כינרת) דרך הר גמל, והנחלים חילזון, צלמון ועמוד הקדמה
לפני שנים, כשרכבתי בפעם הראשונה בטיול אופניים "מים לים", הרגשתי כאילו כבשתי את האברסט לפחות ... מאז רכבתי מים לים פעמים רבות, וגם טיילתי טיולים ארוכים בהרבה וקשים בהרבה, אבל עדיין יש בעיניי קסם גדול בז'אנר הזה, המתחיל בבוקר לחוף הים התיכון, ומסתיים כשהשמש מתחילה לגלוש אל פאתי מערב, וקבוצת רוכבים עייפה ממהרת מזרחה, עד שמישהו לוחש בהתרגשות "הנה היא! הנה הכנרת!" ואז כולם עומדים רגע קט, שותקים ומתפעלים, ומתחילים בגלישה אל הימה באחד מן הרכסים החובקים אותה.

את הדרך מים לים אפשר לרכוב באינספור מסלולים ווריאציות. לטיול הנוכחי חיפשתי מסלול  שיתאים למזג האויר של "אביב באמצע החורף", שאפשר יהיה לסיימו בשעות האור (10 שעות רכיבה), שיהיה מאתגר במידה ולא שטוח, וכמובן שיהיה נופי ויעבור בנתיב מעניין ויפה. התבססתי על מסלול שרכבתי בזמנו עם אבי מור (בייקמור), ועליו הלבשתי מספר שינויים ושידרוגים.

תואי המסלול:
בוסתן הגליל - מנחת שומרת - בוסתני נחל עכו - חירבת טורית והחורש שממזרח לה - דרך הנוף יער אחיהוד וטיפוס להר גמל - צומת גילון - הר גילון - ירידה לנחל שגור - כרמי הזיתים מצפון לשעב - כניסה לנחל חילזון ורכיבה בו עד אזור בריכת דיר חנא - ירידה לנחל צלמון - עקיפת מאגר צלמון מדרום ורכיבה ברמת צלמון עד צומת צלמון צפון, בכביש 65 לכיוון נחל חוקוק, מאגר לִבְנִים, נחל עמוד - רכיבה על גדתו הדרומית של נחל עמוד וירידה אליו, וסיום בשביל ישראל דרך בקעת גינוסר עד קיבוץ גינוסר וים כינרת.

רכבנו ב-6 בפברואר 2009 במסלול הזה, קבוצה של 11 רוכבים ורוכבות המסלול בוצע במלואו לפי התכנון, והתגלה כמסלול מוצלח שעמד בכל הקריטריונים שחיפשתי - יופי, אתגר, עבירות (ללא בוץ), גיוון וזרימה.

אורך המסלול - 76 ק"מ.
משך רכיבה - כ-10 שעות בקצב טיול רגוע
טיפוס מצטבר  - כ-1,000 מ' עליות, (וכמובן 1200 מ' ירידות...)
קושי פיזי - קשה (שילוב של אורך המסלול והעליות)
קושי טכני - בינוני
רגישות לבוץ - חלקים מהמסלול אינם רכיבים בגשם. מומלץ לרכוב רק אחרי 3-4 ימים יבשים!
לוגיסטיקה - טיול לא מעגלי. נדרשת הקפצה. רכב ליווי אינו נחוץ
הצטיידות - המסלול עובר בשתי תחנות דלק (צומת גילון, מאגר צלמון), בהן אפשר למלא מים.
עונה מומלצת: חורף ואביב. אפשר לרכוב בכל העונות, למעט ימים גשומים. פחות מומלץ בקיץ.

מפת המסלול (1:250,000)

סיפור דרך

קטע ראשון - מבוסתן הגליל לצומת גילון
אפשר להתחיל את המסלול הזה בעכו (ולהרוויח רכיבה בעיר העתיקה) או צפונה יותר - ראש הנקרה, אכזיב, נהריה, שבי ציון (ולהרוויח רכיבה יפה לאורך הים). כדי להבטיח את סיום המסלול בזמן, החלטתי על התחלה בבוסתן הגליל - שמאפשרת מצד אחד חניה בטוחה לרכבים, ומצד שני גישה מהירה למסלול.
מחנים בקצה המערבי של הישוב (1), ואם רוצים לממש את ה"מים אל ים" ככתבו וכלשונו רוכבים מעט צפונה לשביל עפר המוביל אל החוף (2).
יוצאים ברכיבה מהישוב, ממשיכים בכביש לשמרת, חוצים את שמרת ופונים דרומה דרך מנחת שמרת (3) לכיוון אזור המטעים. (ביציאה האחורית משמרת יש שער. כאשר הוא סגור - יש מצידו השמאלי פשפש קטן שדרכו אפשר לצאת).
הניווט באזור הזה היא בעייתי כי יש בו מטעים, גדרות, שערים נעולים וגם קצת מתקני קשר ושאיבה מוקפים גדרות.  ברכיבות קודמות באזור רכבנו לאל-מאכֶּר, אליה מובילים שבילים רבים. הפעם העדפתי לא להיכנס לאל-מאכר, ולרכוב דרך החורש שממזרח לה.  כדי להגיע אליו הכנתי את המסלול בהתבססי על מפה מעודכנת וגוגל ארץ. המסלול הזה הוא מוצלח, למרות שנתקלנו בשער נעול (4) שהצלחנו לעקוף בקלות דרך המטע. לשביל המסומן 5 לא הצלחתי להגיע בגלל עוד שער נעול, ועקפנו אותו בקלות מדרום.

כל הווג'ערס הזה הצדיק את עצמו הצדק היטב: החורש הזה, המתחיל בנקודה 6 (אולי זה חלקו המערבי של יער אחיהוד), הוא חורש יפה, מלא פריחה. לאחר עליה קצרה לכיוון מיכל המים מתחילים לגלוש מזרחה דרך חירבת טורית בשבילים נחמדים, ואפילו כמה סינגלים שמצאנו בדרך, עד לנקודה 7 - על הכביש, מול הכניסה לדרך הנוף יער אחיהוד.

קטע שני - מצומת גילון לנחל חילזון
מעבר לכביש, בנקודה (7) מתחילה דרך הנוף של יער אחיהוד. הכנתי למסלול שתי חלופות. אחת - בדרך הנוף, ואחת צפונית יותר, דרך מערות יונים  (8) . מקוצר זמן בחרתי בחלופה הראשונה.
דרך הנוף מעלה אותנו באכזריות מגובה 20 מ' לגובה 240 מ' במצפור (9) שעל שלוחת הר גמל, עליה פותחת צ'קרות, המציעה תצפיות מרהיבות לעמק זבולון, עכו והכרמל. בהמשכה יורדת הדרך אל צומת גילון ומביאה אותנו אל תחנת הדלק (10) שבה ילו קטן וידידותי עם מבצע קפה ומאפה ב-6.50 ש"ח...
אחרי תידלוק מטפסים טיפוס קצר ועבה בכביש הגישה לישוב גילון, עד חניון קק"ל  (11) שממנו יש תצפית מרהיבה אל הבקעה אליה נרד מייד בירידה נהדרת, חלקה תלולה ומדורדרת. למרות שהשביל מזמין רכיבה מהירה, מומלץ מאד לעצור מפעם לפעם לתצפית אל הבקעה ואל קניון נחל שגור. רז גורן מכנה את השביל הזה "שביל התדהמה", ואכן הוא מצדיק את שמו. בסוף הירידה יש שער בקר  (12). אם מצאתם אותו סגור - אנא סיגרו אותו אחריכם.
הגענו לבקעה של נחל חילזון, מול שעב. הדרך הטובה ביותר לרכוב מזרחה לנקודה הבאה היא דרך כרמי הזיתים היפהפיים של שעב. יש שם שבילים ברורים, שמלווים פחות או יותר את קו המתח הגבוה העובר שם. אבל זהירות - אחרי גשם זו תהיה מלכודת בוץ בלתי עבירה! במקרה כזה אפשר לחתוך לשעב ולרכוב דרכה.
בסוף הבוסתנים השביל פוגש את הכביש  (13), ומעבר מים מתחת לכביש מכניס אותנו בנוחות אל אפיקו של החילזון בחלקו הקניוני, בו נרכב בהמשך.

קטע שלישי - בערוץ נחל חילזון עד בריכת דיר חנא
מהמעבר התת קרקעי (13) מתחילה רכיבה בערוץ החילזון. זוהי דרך טובה, לעיתים קצת משובשת, ולא בוצית מידי. לחילזון יצא בזמנו שם רע בגלל שהוזרמו אליו שפכים. כיום הנושא הוסדר והנחל נקי ויפה.
אחרי רכיבה במגמת עליה מתונה מאד במעלה הנחל אנו מגיעים לסיבוב גדול (14). אם נביט למעלה - נראה הרחק מעלינו את בתיה הדרומיים של כרמיאל.
ממשיכים במעלה הנחל הפראי, עד שמגיעים לאזורים החקלאיים שמצפון לסח'נין (15) . כאן יש לשים לב לניווט. את הכניסה לקטע הדרך המסומן (16) פיספסתי, וחתכנו לכביש דרך השדות. ירידה קטנה בכביש החזירה אותנו לכניסה לשביל (17) העובר מצפון לדיר חנא, מעל אפיק החילזון, שביל חקלאי עם מראות יפים של הכפר היושב מעליו.
השביל מביא אותנו אל בריכת דיר חנא (18)  - מאגר מים קטן שילדי הכפר משתעשעים סביבו. זוהי תחילתו של נחל חילזון, וההגעה לכאן מסמלת את חציית קו פרשת המים הארצי. מכאן נעבור לנחל צלמון ונתחיל בגלישה לכינרת.

קטע רביעי - מדיר חנא למאגר צלמון ולנחל צלמון

מבריכת דיר חנא (18), ממשיך השביל מזרחה עד לצומת שבילים (19) ממנה מתחילה ירידה ארוכה, חזקה ומלהיבה אל נחל צלמון עליון. בסיום הירידה השביל פונה דרומה ומזרחה וממשיך דרך הבוסתנים עד למפגש (20) עם כביש 806. מעבר לכביש - תחנת דלק ואפשרות למילוי מים.
אנו עוקפים את מאגר צלמון מדרום: עולים בכביש לכיוון עילבון, ואחרי כקילומטר וחצי, בנקודה (21) פוגשים בכביש היורד למאגר צלמון. לפני הכניסה למאגר פונים ימינה לשביל המטפס במתינות מעל מאגר צלמון ומוביל אותנו דרך החורשות והבוסתנים של רמת צלמון עד לירידה מהירה ומסחררת לנחל צלמון, מול כלא צלמון. כדאי לעצור כאן ולהתבונן בנוף. מצפון משקיפים עלינו הרי צפת ומירון, וניתן להבחין בגשר עכברה ומתחתיו מצוק עכברה המרשים.
בסוף הירידה.. איך לא - עליה תלולה אך קצרה המביאה אותנו לכביש, בו נרד לצומת נחל צלמון צפון - נקודה (22) במפה.

הכינרת כבר קרובה מאוד...

קטע חמישי - מנחל צלמון לנחל עמוד ולסיום בכנרת

מצומת נחל צלמון צפון  (22) עולים צפונה בכביש 65 (תוך כדי עליה אפשר להתקשר למקפיץ שהזמנתם ולהודיע לו שיאסוף אתכם עוד שעה), ואחרי כ-1300 מטר פוגשים בשביל (23), היורד בתלילות ימינה, לכיוון נחל חוקוק והישוב לִבְנִים. עוקפים עם השביל את מאגר לבנים (24), ומגיעים לכביש העולה לישוב (25), בו נעלה עד המפגש עם השביל לנחל עמוד (26).
למרות שהשביל הזה מזמין רכיבה מהירה, ולמרות הרצון להגיע כבר לקו הסיום, כדאי לקחת את הזמן ולהתענג על השביל הזה ועל נופיו היפים, הכוללים את קניון נחל עמוד (ואת העמוד עצמו), וכמובן את הכנרת המחכה לנו ממזרח.
בסיום הירידה לנחל עמוד אנו נוחתים נחיתה רכה בבקעת גינוסר, ובנקודה (27) אנו פוגשים בשביל ישראל ורוכבים איתו עד צומת שבילים חקלאיים (28), בה נפנה שמאלה לכיוון גינוסר. נחצה בזהירות את הכביש ונמשיך דרומה בכביש השירות לכיוון תחנת הדלק והכניסה לקיבוץ. הדרך הראשית של הקיבוץ תוביל אותנו למגרש החניה, וממנו למוזיאון יגאל אלון ולמזח שעל שפת הכינרת (29).

זהו. המסע נגמר. אפשר להצטלם על שפת הכנרת, ולחזור לתחנת הדלק (30) להתארגנות לנסיעה חזרה, ואולי גם לחומוס קטן ב"קצה הנחל".

חזרה לנקודת ההתחלה
להקפצה חזרה השתמשנו בשירותיו של משה מטבריה, בחור לעניין, אדיב ודייקן, עם מיניבוס גדול שבו התמקמנו בנוחות, 11 רוכבים על אופנינו (המפורקים) וציודנו. שילמנו 60 ש"ח לרוכב. מומלץ בחום! 057-7700704.  טלפונים של מקפיצנים נוספים באזור אפשר למצוא ברשימת המקפיצנים של הפורום.

בנסיעה רגועה חזרנו לבוסתן הגליל, שם המתינו לנו המכוניות שהשארנו בבוקר, לפני 10 שעות ו-75 ק"מ. נכון בנסיעות האלה חזרה תמיד חושבים: "וואי וואי.. את כל המרחק הזה אנחנו באמת רכבנו היום?" נכון?