טיולי אופניים - מאמרים


אתגר במדבר יהודה- מערד למצדה בשבילי גמלים

החורף בפתח והיורה כבר אמר דברו במספר ימי גשם עז שהזכירו לנו למה התגעגענו- למדבר !. השקט האולטימטיבי והמרחבים האינסופיים, כאילו מבקשים להיחקר באופני הרים, אין ספור מסלולים טכניים ואתגריים בשבילי גמלים עתיקים ובמקומות שתמיד נרגיש כאילו אנחנו הראשונים שם. מבחינתי, מכור מוצהר לקונספט המדברי, יום טיול למדבר מתחיל כבר בנסיעה המתחילה בשעות הבוקר החשוכות, מביתי דרומה. עדיין מנומנם משהוא, מתרגש לראות את הזריחה, משנן את המסלול המתוכנן ומדי מספר דקות שולח יד מפשפשת לתיק הציוד, כפרנואיד הבטוח שהפעם שכח משהוא חיוני. נוף בריכות הדגים של חוף הכרמל מתחלף בכביש המתעורר של מישור החוף, בואכה מפלצות הבטון של גוש דן. אוספים את השותפים הקבועים לרכיבה, חוצים את הכרך ומתחילים לנשום את החופש. חוצים את בית קמה, עוד 40 דק´ פורקים את האופניים, ואני מתחיל להרגיש מאושר.

מעט על המדבר
הפעם אנו נטייל בחלקו הדרומי של מדבר יהודה, המכונה גם "מדבר בצל גשם", עקב התחממותם של גושי אויר המגיעים ממערב, התייבשותם ועצירת משקעיהם. מדבר יהודה מהווה את ההשתפלות המזרחית של הרי יהודה, עד לחוף ים המלח. בתחומו של מדבר יהודה ואדי קלט בצפון (נחל פרת) ונחל חימר המדהים ביופיו בדרום. ממזרח תוחם ים המלח וממערב הקו הנמתח בין הרי יהודה ועד רכס זוהר. אזור הטיול מאופיין בגבעות חשופות, מצופות במסלע מגוון, מאבני צור קשוחות ועד קירטון רך. הדרכים המשמשות אותנו מאופיינות בדרכי רכב 4X4 , או מעבר בתוואי ערוץ אגב ניסיון להימלט ממלכודות דשדש- חלוקי נחל הנערמים בבסיס הערוץ. גולת הכותרת היא איתור דרכים עתיקות- שבילי גמלים צרים, המתאימים בדיוק לחלומותיו של רוכב האופניים שואף האתגרים, ואשר נוצרו עם השנים תחת פרסות הגמלים המקפידים ללכת בטור עורפי, בתוואי הנוח ביותר והנקי יחסית מאבנים.

על אזור הטיול
את מסלול הטיול נתחיל בעיר ערד (ראו הרחבה), בגובה של כ- 600 מטר, כאשר לאחר חימום קצר נחצה את הנקודה הגבוהה במסלול בגובה של 642 מטר, ומכאן רבותי, רק יורדים !. אם כי בדרך למטה הכנו כמה עליות קצרות אך עבות שיסחטו "ברכה" עסיסית גם מהמאופקים שבינינו. רובו של מסלול הטיול עובר בשבילים טכניים, הדורשים מיומנות גבוהה והטיול אינו מומלץ לרוכבים מתחילים או לכאלה שאינם סובלים החלפת תפקידים עם האופניים, כאשר לעיתים אין ברירה וחלקינו יאלץ לכבוש מכשול כזה או אחר, ברגל. בקטעים הטכניים הרבים שלאורך המסלול מומלץ על מיגון מלא, כולל לגפיים, שכן נפילה במדרון זרוע סלעי צור תכאב בוודאות, ומה אני אגיד לכם, ההמלצה נכתבה בדם......
בדרך נעבור במאהל בדואי השוכן בחלקו המערבי של נחל יעלים ובקטע זה כדאי לרכוב כקבוצה ולא להתפזר, מפאת כבודם של המקומיים ויראת הכלבים המזנבים בנו בשיניים חשופות. בחלקו השני של המסלול, קיימות שתי חלופות לבחירת הנתיב, האחת טכנית מאוד ומיועדת לרוכבים ברמה הגבוהה ביותר. מדובר במסלול אתגרי מאוד, קשה מבחינת טכנית ופיזית, אשר גם הרוכבים המיומנים יאלצו לרדת מהאופניים בקטע אחד או שניים. הציר האתגרי עובר, בנקודה הנמוכה ביותר בגובה של כ-70 מטר מתחת לפני הים. החלופה הרגועה יותר עוברת בדרך 4X4 שברובה אינה מהווה אתגר טכני מיוחד, אולם לאורך כל התוואי מדרום לצפון היא חוצה ערוצים הנשפכים ממערב למזרח, אל ים המלח, מה שמביא אותנו לטפס ולרדת, ללא הרף. מסלול הטיול מסתיים בגובה של כ- 100 מעל פני הים וגלישה מהירה בכביש תביא אותנו לחניון מצדה מערב.
מסלול הטיול, שאורכו כ- 30 ק"מ, אינו מעגלי ויש לדאוג להקפצה מחניון מצדה מערב, חזרה לערד. לחילופין ניתן לרכוב את הדרך לערד במעלה כביש 3199, טיפוס קשה מאוד שאורך כשעה ברכיבה רצופה (כ-20 ק"מ) ואין לנסות אותו אם לא הצטיידתם בכמות מים מספיקה (במידת הצורך ניתן לחדש מלאי בחניון מצדה ובדרך בכפר הנוקדים). למי שהספיק עד כאן, ניתן להזמין מונית מערד בעלות של כ- 100 ₪ (טל´ 054-889572 , 08-9950888 08-9974444).

סיפור הדרך
נחנה את הרכבים בחניית קניון ערד, מול תחנת המוניות, המקום הבטוח באזור להשארת כלי הרכב. כבר בשלב זה ניתן לעדכן את סדרן התחנה בכוונה להזמין מונית שתחזיר אתכם ממצדה מערב וניתן אף להפקיד ברשותו את המנשא לאופניים, מניסיון-צעד העשוי לחסוך הקפצה נוספת. מתחנת המוניות יוצאים ברכיבה אל הכיכר המרכזית שמול המרכז המסחרי, פונים שמאלה ברח´ אלעזר בן יאיר ומתחילים בטיפוס מתון לאורך הכביש הראשי. על אי התנועה ניראה שילוט המכוון לבתי המלון, לשם מועדות פנינו. נחצה את שיא הגובה סמוך לפנייה שמאלה לשכונות שקד ומואב ונמשיך עם הציר הראשי ההופך למגמת ירידה (רח´ מואב). נמשיך בירידה לכיוון בתי המלון ומייד לאחר הפניה שמאלה לכביש 3199 (משולט למצדה) בק"מ 2.2 נפנה ימינה בדרך רחבה, המסומנת בסימון שבילים ירוק (הסימון מופיע על עמוד מתכת בכניסה לדרך משמאל). הדרך הרחבה עוברת על שיא שלוחה במגמת עליה בלתי מורגשת כמעט, כאשר לאחר כ- 200 מטר מהפניה אליה, נפגוש משמאל דרך המסומנת כחול. נמשיך בירוק במגמת עליה מינורית, במזלג שבילים הראשון נבחר בימני, הירוק, ונקיף את שיא הכיפה מימין. בק"מ 2.9 נגמרת הדרך הרחבה והסימון הירוק מוביל אל הסינגל- מכאן מתחיל הכיף האמיתי. השביל הצר גולש בתלילות אל אוכף מסולע, משם מטפסים בסינגל הירוק אל הכיפה הדרומית יותר, אגב כיבוש מדרגות סלע בעליה ומייד מתחלפת המגמה לירידה, רצופה במדרגות ומשטחי סלע ארוכים, חגיגה שלמה, עד שהסינגל גולש לערוץ נחל יעלים, בק"מ ה- 5.2. מימין מזהים את כביש ערד-סדום, פונים לכיוונו, ימינה בערוץ, ומייד מזהים דרך תלולה המטפסת שמאלה מסומנת בסימון שבילים אדום. פונים שמאלה באדום ומתמודדים עם עליה טכנית תלולה וקצרה, אל הגדה הדרומית של נחל יעלים. התוואי המסומן אדום, עובר בבסיס הערוץ ולעיתים על הגדה הדרומית. הרכיבה בערוץ כרוכה בהתמודדות עם דשדש מעצבן ולאחר מספר לא קטן של רכיבות בנחל יעלים איתרנו תוואי מדליק, העובר בגדה הדרומית ומטפס בשבילים צרים על השלוחות שמדרום לערוץ, לאורך רכס הר יעלים. מדי פעם חוזרים אל השביל האדום ע"מ לשמור על הכיוון הכללי ולא לאבד את הדרך, אולם מומלץ להימנע מכניסה לערוץ המדושדש שאינו כיף לרכיבה. בק"מ 11 חוצה הערוץ מדרגת סלע גבוהה, שם עוזב השביל האדום את הערוץ ומתעקל צפונה. אנו נשארים בערוץ נחל יעלים, בתוואי שאינו מסומן, עוברים לגדה הדרומית, שם נזהה שביל גמלים ברור ומהיר מאוד לרכיבה. בקטע זה הרכיבה הופכת מעניינת מאוד וגם בתוך הערוך אפשר לבוא לידי ביטוי, אגב רכיבה על מדפי סלע וקפיצות מזדמנות ממדרגות של חול וחלוקי נחל. הגדה הדרומית נעשית תלולה ואז חוצים לגדה הצפונית, שם עובר סינגל מטריף, מהיר ביותר, בין אבני צור. טסים בסינגל המהיר, אגב קפיצות מעל ערוצים קטנטנים הנשפכים מצפון לדרום אל נחל יעלים ועד למפגש עם דרך 4X4 ראשית, המסומנת בירוק, בק"מ 16. יתכן ובגלל רכיבה בצד הדרומי של ערוץ נחל יעלים נפגוש קודם בדרך ג´יפים המסומנת כחול, אז יש לפנות בה שמאלה ולחבור לירוק. בנקודה בה חוצה נחל יעלים את הדרך הירוקה, ומעט ממזרח לדרך, נזהה עץ שיטה מרשים המזמין אותנו לחנות בצילו. כאן ממתינה לנו חניה נעימה, כאשר ממזרח לעץ השיטה ניתן לראות איך הופך הנחל לקניוני לקראת המפל הגדול של נחל יעלים, בואכה ים המלח.
לאחר מנוחה, נחזור אל הדרך הירוקה ונפנה בה ימינה, צפונה. לאחר רכיבה קצרה של כ- 350 מטר נפגוש בק"מ 16.35 בפיצול דרכים. כאן המקום לבחור באחת מהחלופות עליהן דיברנו קודם בסיפור הרקע על אזור הטיול, כאשר הבחירה היא בין התוואי האתגרי (השביל השחור) לדרך הג´יפים (השביל הירוק). לסולידיים שבינינו, אלו שבחרו בירוק (השמאלי) מחכה רכיבה שאורכה כ- 7 ק"מ עד למפגש החוזר עם השביל השחור. הדרך עוברת בתוואי מדרום לצפון, חוצה ערוצים הנשפכים מזרחה, בציר רצוף עליות וירידות קצרות. השחור פונה ימינה בשביל הולכי רגל, אתגרי ביותר לרכיבה ואפשרי רק לרוכבים מנוסים ביותר ברכיבה טכנית ופיזית קשה. השביל רצוף מדרגות סלע במגמת עליה ובירידה והרכיבה בו מחייבת שימוש במיגון מלא. קטעים קצרים יהיו כרוכים בהליכה רגלית גם לרוכב המיומן ובקטעים, הרכיבים אומנם, העוברים באדמה רכה, נמליץ לרדת מהאופניים ע"מ שלא להשאיר את סימני הצמיגים בשטח. התוואי האתגרי עובר בנוף מדהים, במקביל למצוק שממערב לים המלח והתצפית מזרחה, מרהיבה. אורכו של השחור, עד למפגש החוזר עם הירוק הוא כ- 6.5 ק"מ והוא נפגש עם הירוק בתחתית ערוץ נחל רחף, לאחר ירידה טכנית מרתקת למורד הערוץ. מכאן נמשיך על השביל הירוק בתוואי הכולל עליות וירידות קצרות, במגמה כללית של עליה, מגובה של כ- 70 מטר מתחת לפני הים ועד לגובה של כ- 100 מטר, מעל פני הים במפגש עם כביש 3199 , מצדה מערב-ערד. כאן למעשה מסתיים הטיול, כאשר לגיבורים שבחרו לטפס לערד, לא נותר אלא לפנות שמאלה ולהתחיל לדחוף בעליה. בעלי החזון שבחרו להזמין מונית, יגלשו ימינה בכביש התלול כ- 1 ק"מ, עד לחניון מצדה מערב שם ניתן להמתין בצל עד להגעת המונית.

ערד
ערד היא עיר מודרנית שנבנתה ע"פ תכנון מוקדם והוקמה בשנת 1962. ידוע כי כבר בשנת 1921 ניסתה להתיישב במקום קבוצת חיילים משוחררים מהגדודים העבריים, אולם בהיעדר תשתית ומים, עזבו את הקרקע. ערד מוזכרת במקרא, בספר "במדבר" והכוונה כפי הנראה היא לישוב העתיק ערד ששרידיו בתל ערד הסמוך. בעיר כ- 27,000 תושבים רבים מהם עולים חדשים שנקלטו בעשור האחרון.
ערד שוכנת בגובה של כ- 650 מטר מעל פני הים התיכון וכ- 1000 מטר מעל פני ים המלח. בעיר מספר מקומות לינה ובילוי והמקום מומלץ כנקודת מוצא לטיולים באזור. למידע מועיל נוסף באתר העירייה http://www.arad.muni.il.

מצדה
´מצדה לא תיפול שנית´, נשבעו דורות של לוחמים ואנו כילדים גדלנו על מיתוס הגבורה (כן או לא) של אלעזר בן יאיר ולוחמיו שהתבצרו כאו בימי דיכוי המרד ע"י הרומאים והחזיקו במקום עד לפני כיבושו- אז, על פי ההיסטוריה, ריכז אלעזר בן יאיר את לוחמיו ושיכנע אותם ליטול את חיי הנצורים, זקנים נשים וטף ואח"כ את חייהם שלהם, ובלבד שלא יפלו בשבי.
מצדה מתנשאת מעל צוק בגובה של כ- 450 מטר מעל פני הים והיא נבנתה, ע"פ יוספוס פלויוס ע"י יונתן החשמונאי. הורדוס הוסיף וביצר את המצודה ומכל נקודה לאורך מצוק מדבר יהודה ניתן לזהות את הארמון הצפוני הבולט.היום מנוהל האתר ע"י רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים ומוכרז כגן לאומי. באתר חזיון אור קולי והחפירות מופו במסלולים בצבעים שונים, המוליכים את המטיילים משערי המצודה, דרך המחסנים הרבים ששימשו לאגירה, בורות המים, הארמון ובנייני המגורים. ממרומי המצודה תצפית מרהיבה על מדבר יהודה וים המלח (הכניסה לאתר כרוכה בתשלום, טל´ 08-6584208).

Après ride
ומה אחרי הרכיבה ? משהוא להשיב את הנפש ניתן למצוא בכפר הנוקדים, אירוח בדואי באמצע הדרך בכביש 3199 , ממצדה מערב לערד. במקום מאהל מאובזר ונוח, בו ניתן להעביר את הלילה אם תכננתם סופ"ש של רכיבה מדברית באזור, או ארוחה בתום יום של רכיבה. כדאי לתאם הגעה למקום מבעוד מועד, בטל´ 08-9950097. אם חשקה נפשכם במקום מסוגנן יותר, אל תפסחו על פאב-מסעדה "מוזה" במושבו המעודכן בתחנת הדלק ביציאה מערד לכיוון ת"א. תפריט מגוון וקירות מקושטים בצעיפים ודגלים של קבוצות כדורגל מכל העולם, פאב פרובינציאלי באווירה של חו"ל.


blogTV Live
Copyright©1996-2014, תפוז אנשים בע"מ