Bad Request (Invalid Hostname)


צילום סטילס-ציוד וסיוע - מאמרים


איזו מצלמה כדאי לי לקנות? איזו מצלמה הכי מתאימה עבורי?

איזו מצלמה כדאי לי לקנות? איזו מצלמה הכי מתאימה עבורי?
שאלה שנשאלת תכופות בפורום:
אני אוהב\ת לצלם אבל אני ממש לא מקצועי\ת, לא מבינ\ה במושגים ובכלל לא מבינ\ה במצלמות.
איזו מצלמה נחשבת טובה ובמחיר סביר, לאח\ד\ת לא מקצועי\ת שכמוני שרוצה להתקדם?

אז - יש כמה אפשרויות מהן אפשר לבחור:


 

בכלל לגבי מצלמה דיגיטלית-למה כדאי?

 

היתרון הברור שאפשר לצלם ללא הגבלה,בלי שיעלה שקל נוסף (כל עוד לא מוסרים להדפסה
אפשר לראות תוצאות מיידיות
ואפשר לתקן,אם רוצים,וללמוד תוך כדי (אם שמים לב לפרטים).
בעלי נסיון יודעים כבר שהמצלמה היא רק המכשיר:ההוצאות הכבדות הן על החומרים המתכלים:סרטים,פיתוח והדפסה,וכמה שמצלמים יותר,ההוצאות הולכות ורבות ומכפילות או משלישות את מחיר המצלמה.
במצלמה הדיגיטלית,משלמים מראש יותר,אבל מי שמצלם הרבה (כמה מאות צילומים לחודש) יחזיר לעצמו את המחיר כמה פעמים תוך זמן קצר.
(לפעמים מדובר בכמה אלפי שקלים-במקרה הטוב

)
במחירים היורדים כל העת,לדעתי זה בכלל כדאי שכל אחד וכל משפחה יחזיקו אצלם מצלמה.

המצלמה הדיגיטלית הכי פשוטה תהיה הרבה יותר נוחה לצילום מהמצלמות הבנויות בתוך הסלולאריים,ההולכות ומתרבות.

גם הרבה יותר זולות-ניתן לשים בלי חשש בידיים של ילד בן 4

(עדיף מאשר את הנייד היקר)


 

סוגי מצלמות סטילס:

(למצלמות וידיאו יש פורום אחר בתפוז)

מצלמות רפלקס ומצלמות קומפקטיות.במצלמות הקומפקטיות יש גם קבוצות:דמויות רפלקס,קומפקטיות וסופר קומפקטיות.


מצלמת רפלקס:
מי שגילה את אהבת הצילום ורוצה להפיק תמונות להנאתו כדאי שיבחר לעצמו מצלמת רפלקס.במצלמה כזו יש מבחר אפשרויות ותוכניות צילום,חלק אוטומטיות לחלוטין וחלק כאלו הניתנות לכיוון עצמי לפי רצון הצלם.ניתן להתאים לה עדשות שונות,לחבר אליה עדשות זום ארוכות לצילום נושאים רחוקים או עדשות קצרות מוקד ורחבות זוית,לצילום נוף או פנים חדר,למשל ועוד אביזרים.

היות והמבחר גדול צריך להחליט מה המטרה:
אם המטרה היא השקעה חד פעמית לא גדולה במצלמה שתשמש בעיקר לטיולים ואירועים,אז הכתובת היא מצלמת רפלקס בדרגה הבסיסית.מצלמה כזו מאפשרת מיגוון רחב של אפשרויות צילום ,למן תוכניות אוטומטיות על פי נושא,דרך תוכנית אוטומטית אפילו לצלמי פלאש מתחילים ועד תוכניות בהן הצלם מכוון בעצמו את כל הכיוונינים הרצויים,באופן ידני מלא.

אלה הם גם בדרך כלל,הדגמים הכי קלים במשקל וקטנים במידות,כלומר-הכי קומפקטיים.


אם רוצים דגם איתו אפשר להתקדם ולצלם נושאים מגוונים ושונים לאורך הזמן,וללא הגבלה ,דגם עליו ואיתו אפשר ליישם טכניקות שונות מתקדמות יותר,עם מבחר אפשרויות כיוון,

ובמקרה של יצרנים מסוימים-גם הרחבת ליין העדשות המתאימות שיכולות לעבוד עם המצלמה,
הכתובת היא מצלמה ברמת הביניים,כזו הנקראת גם ´חצי מקצועית´.כאן כבר יש פרט לתוכניות האוטומטיות לגמרי גם אפשרויות מרובות ונוחות יותר לשליטה על ידי הצלם-כלומר מה שמוצאים במצלמות הבסיס-אך בתוספת,כמו אוטופוקוס מהיר ומדויק יותר,שיטות מדידת אור נוספות,עמידות בעומס צילומים רב יותר,עינית נוחה יותר ,טווח אביזרים היקפיים רחב יותר,גלגלות שליטה מרובות יותר-אז גישה נוחה יותר לכיוונים הידניים ועוד.דגם כזה בנוי מסיבי וכבד יותר ויחזיק מעמד זמן ארוך יותר ובשימוש רב יותר.כמובן עולה יותר מדגם הבסיס.
לגבי הדגמים המקצועיים לא אתייחס,כי הם לא ממש ´להתחלה´,הנושא של מאמר זה.

עדשות:בדרך כלל מצלמים בכל מיני אורכי מוקד שבין 120 ל 28 מ"מ:ככל שאורך המוקד ארוך יותר הוא מקרב יותר,
כאשר אורך מוקד קצר מומלץ לנופים או לפנים מבנה,ואורך המוקד שמעל ל 80 מ"מ - לפורטרטים,כתפיים ומעלה.
מי שמתעניין בצילום עצמים או נושאים רחוקים ,כמו ציפורים,יזדקק לאורך מוקד שמעל 300 מ"מ, אבל,זה כבר להמשך,לא בדיוק ל´התחלה´.
הצירוף המומלץ לצורך צילום מזדמן וטיולים,למשל,הוא מצלמה"עדשת זום באורכי מוקד של 28-200

או לפי ההתאמה לסוגי המצלמות הקיימות היום

זום של 18-200 ממ.

 

הערה חשובה*למה התחלתי דווקא בסוג הנחשב ליותר 'מקצועי' כמו מצלמות רפלקס ולא בקומפקטיות?

הסיבה לכך פשוטה ומאוד מעשית:

מחירי מצלמות רפלקס,נכון לרגע כתיבת המאמר הזה,

צנחו מאוד,והן כבר לא ממש יקרות,אפילו די זולות,ובמחיר של קצת יותר ממחיר מצלמה קומפקטית ניתן לרכוש מצלמת רפלקס של יצרן מוביל ועדשת קיט אחת או שתיים

ולהרוויח את חווית הצילום,

כי על דבר אחד אף אחד לא מתווכח

גם בצילום האוטומטי,מעשה הצילום במצלמת הרפלקס הרבה יותר נוח ומהנה,על פני הצילום במצלמה קומפקטית.

זה 'עולם אחר'.

 

מצלמות קומפקטיות

הסוג האחר של מצלמות,הוא כמובן מצלמות הנקראות קומפקטיות.כאן יש כמה סוגים:קומפקטיות 'רגילות',סופר קומפקטיות וגם קומפקטיות דמויות רפלקס.ההבדל העיקרי הבולט ביותר הוא בגודל .אליהם אתייחס בהמשך.

 
אז מה לבחור? כמה המלצות:
בדרך כלל - כמה שיותר = יותר טוב !

 

במיוחד - במצלמה קומפקטית,אבל,לא רק:

רזולוציה -נמדדת במגה פיקסל.המצלמות התחילו מ1 מגה פיקסל והיום כבר נפוצים כבר דגמי 12 מגה פיקסל

זום -  יותר רחב ויותר גדול .
לזכור שזו העדשה היחידה והעיקרי \ת של המצלמה


חיישן - זה המשטח המחליף את סרט הצילום ועליו נצרבת בבואת התמונה - כמה שיותר גדול,למרות שבפועל במצלמות קומפקטיות מדובר בגדלים ממש קטנים.הנפוצים הם 2.5"\1 ו1.8"\1

יש גם דגמים בודדים מאוד בעלי חיישן 3\2" שהוא הכי גדול שהושם אי פעם במצלמה מסוג 'קומפקטית'

במצלמות רפלקס מדובר כבר על חיישנים בגודל של 4\3 או
FF(גודל מלא) או מסוג הקרופ פקטור-1.5,1.3)


יותר אופציות הפעלה,תוכניות צילום.מי שאוהב אוטומט-יותר תוכניות כאלו לפי נושאים,ומי שמחפש 'קצת מעבר'-כשצריך לקבוע משהו שהמצלמה לא תגיע אליו בעצמה-אז גם תוכניות לכיוון ידני.מצלמה דיגיטלית היא חבילה סגורה,ומה שקונים,זה מה שנשארים איתו.


2.רצוי לבחור בזום שיהיו בו אורכי המוקד בין 28 ל 120 מ"מ,ואם יש יותר-אפילו עד 200 מ"מ. שימושי מאוד.
יותר צר,כלומר ,זום המתחיל 'רק' מ38 ממ,התמונה תהיה פחות רחבה-ברחוב,כשרוצים להכניס את כל הבניינים,או בתוך חדר,כשרוצים את כל קבוצת האנשים,או בכלל תמונת נוף.היום הולכים ומתרבים הדגמים שהזום בהם מתחיל מ28 ואפילו מ24 ממ.בדגמים זולים או במצלמות סופר זום,עדיין הזום יתחיל מ35-36-37 ממ,אז מי שזה חשוב לו-כדאי שישים לב.

 

חיישן?בדרך כלל ,לתמונות המודפסות לצרכים הרגילים של תיעוד משפחתי,בגודל 10*15 או 10*14 התואם יותרפורמט דיגיטלי,גם החיישנים הקטנים יצלחו והתמונה תיראה איכותית.אפילו יותר מאלו שצולמו בפילם,במצלמת הפלסטיק הקומפקטית,לפני כמה שנים.

מי שמחפש קצת יותר איכות,עדיף שיחפש את דגמי ה1.8"1 או 1.7"\1

מופיע תחת סעיף CCD

במצלמות הקומפקטיות


3.ואיך משתמשים במכשיר כל כך מסובך?
אז קודם כל,מימשק המשתמש נוח מאוד וידידותי,וברגע שלומדים אותו,המצלמה תהיה קלה לשימוש כמו כל מכשיר אחר. כמובן קיימות מצלמות שכל האופציות בהן אוטומטיות לחלוטין,התוכניות נקבעו מראש ע"י היצרן,נשאר רק לכוון את הכפתור על הציור המתאים ולצלם. דוגמאות:צילומי דיוקן-פורטרט,צילומי מקרו-מקרוב,צילומי שקיעה,צילומי שלג,צילומי ילדים(ובע"ח),צילומים בערב ,זיקוקין,כד'.

טובה מאוד למי שאינו רוצה לשבור את הראש בכיוונים ועדיין לקבל בקלות ובמהירות תוצאות טובות.כדאי,עם זאת,לוודא שישנה לפחות האופציה של פיצוי חשיפה,לכיוון ידני ע"י המצלם,שימושי ביותר בנושאים קונטרסטיים,כאלה המוארים באור בהיר מאחור או כשהתמונות יוצאות בהירות מדי עם יותר מדי חלקים שרופים ולבנים בהן (שני מקרים שונים לגמרי,הפוכים זה לזה)וכד´.

4.אם רוצים להשתמש במצלמה ליותר מצבים וגם ללמוד בעזרתה,רצוי לבחור בדגם המציע פרט לאופציות האוטומטיות לחלוטין ,גם אופציות ידניות,כלומר תוכניות צילום בהן המצלם יכול לשנות כרצונו את הצמצם או את מהירות הסגר או עוצמת הפלאש,מספר צילומים ברצף וכד´. כמובן,שיותר אופציות = מחיר גבוה יותר.אבל גם מצלמה איכותית יותר,במרכיביה ובתוכנה המגיעה עימה.

5.תוספת אביזרים:בהמשך,כאשר כבר מכירים ויודעים,פתאום נזקקים לפלאש חיצוני,או פילטרים,או עדשות המשנות את אורך המוקד הקיים,או כאלו המאפשרות לצלם נושאים מקרוב מאוד בהגדלה (מאקרו) .לכן מי שמכיר ויודע שירצה לנצל גם אופציות אלו,כדאי שיתעניין בדגמים המאפשרים חיבור תוספות אליהם:הברגה קיימת על העדשה, חיבור לפלאש חיצוני,יש ישיר או באמצעות כבל
ועוד.

במצלמת רפלקס האפשרויות הללו קיימות,אפילו בדגמים הנקראים בסיסיים

במצלמות קומפקטיות-ברובן אין אפשרות לתוספות כאלו.

קומפקטיות שיש בהן אפשרות לתוספות בדרך כלל נחשבות ל'יותר מורכבות' לא רק אוטומטיות,ומחירן בהתאם,

אם כי באופן כללי,

המחירים היום הגיוניים מתמיד,לגבי סוג זה של מכשירים..

6.הוצאות נוספות הכרחיות :
כרטיסי זכרון
סוללות
להפעלה

במידה והמצלמה אינה בעלת סוללה ייעודית.במקרה זה,הסוללה+המטען המיוחד,מגיעים כבר בחבילת המצלמה,כלולים במחיר-עוד אחד מיתרונות הסוללה הנטענת הייעודית,אך על כך בפעם אחרת

כונן חיצוני קורא כרטיסי זכרון - הוצאה קטנה עם המון נוחות בצידה (רשמתי על כך באחד המאמרים).
וזה בתור התחלה !

*בחלק מהמחשבים העדכניים הנמכרים כיום יש כבר כונן מובנה כזה במחשב.

עלות כונן כזה,כמה עשרות שח,אם רוכשים באופן עצמאי.לא סיפור גדול אבל פותר כמה בעיות.
תיק \ או פאוצ',הגנה למצלמה ומיועד לה.


הציוד הנ"ל ישמש את הרוכש תקופה ארוכה,לפחות כל עוד תהיה המצלמה ברשותו. בכרטיסים ניתן לצלם ולמחוק ולצלם אין ספור פעמים,מאות אלפי תמונות,אם לא יותר,
בסוללות,להטעין ולהשתמש המון פעמים
קורא הכרטיסים:בהתאם לכרטיסים שיירכשו - ולא משנה המצלמה.
כי הקוראים מותאמים לסוגי הכרטיסים הקיימים בשוק-אז יתאימו בעצם לכל מכשיר העובד איתם:

נגני MP3,מחשב כף יד,נייד סלולארי

ועוד.


יש לזכור דבר חשוב:
המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות,משוכללות ככל שיהיו,אינן משתוות לרפלקס,אפילו בסיסי,המחיר הגבוה שלהן מטעה ומעורר ציפיות:הן אינן מתאימות לכל המצבים, אבל להרבה מצבים אחרים הן ממש מצויינות.
בכל מקרה - איכות התוצאה הסופית תלויה גם פה,כמו במצלמות היותר יקרות,בצלם.

 

סוג נוסף של מצלמות קומפקטיות
  - אלו הם המצלמות דמויות הרפלקס,שיש בהן בדרך כלל יותר שליטות ונוחות לעומת הקומפקטיות,
הן קצת יותר גדולות במבנה שלהן,וכמובן שאינן יכולות להיכלל בסוג הנקרא 'סופר קומפקטיות'
היום יש כאלו ברמות מחיר שונות

רמות משתמש שונות-מצלם מתחיל מזדמן ועד צלם בעל נסיון מתקדם

 

בכל מקרה,כמו בבחירת מכשיר עבודה אישי- מומלץ תמיד לראות בעיניים ולהרגיש בידיים

על מנת להגיע לבחירה הנכונה.

 

 דברים נוספים שכדאי לבדוק ולחפש במצלמה:

מייצב תמונה

מסך גדול

רזולוצית המסך-כדאי שתהיה כמה שיותר גבוהה,זה מעיד על מסך יותר איכותי

סוגי אוטופוקוס שונים,בקומפקטיות נוסף פיצ'ר של מזהה דמויות.מצוין לצילום אנשים

עינית - פחות בקומפקטית,אך בדמויות רפלקס וברפלקס חשיבותה עצומה לנוחות הצלם -

בדמויות הרפלקס-שהרזולוציה שלה תהיה גבוהה מספיק(מדובר בעינית אלקטרונית)

ברפלקס - כמה שיותר גדולה ובהירה,כך טוב יותר.אם לא מתמצאים במספרים פשוט מנסים,בחנות.

הכפתורים ודרך ההפעלה - נוחים?איך מסודרים ע"ג המצלמה?נאמר-שכפתור ההפעלה\כיבוי של המצלמה לא יהיה בדיוק ליד כפתור הצילום.עלול להיות לא נעים.ושכפתור מחיקת התמונות לא יהיה בדיוק ליד כפתור הצפיה בהן.עוד אפשרות לקטסטרופה לא צפויה,כפתורים גדולים מספיק או צריך אצבעות דקות כמו גפרורים,וכן הלאה.

כמובן הגודל,

והאם יהיה לכם נוח להסתובב ולצלם במצלמה-זה מה שיקבע בסופו של תהליך אם המצלמה תישאר בבית,בארון או תגיע איתכם לכל מקום

וכן הלאה.

 

בברכת

צילום מהנה

 

שלכם

איריס.
blogTV Live

Bad Request (Invalid Hostname)